Vliegtuigcrash Roosteren op 10 mei 1940

 

Junkers Ju 87 crash

Op 10 mei 1940 begon de slag om Maastricht wat een van de eerste gevechten was van Duitsland op Nederlands grondgebied. De hoofdstad van Limburg was belangrijk omdat de stad toentertijd beschikte over drie bruggen over de Maas, wat het transporteren van materiaal en manschappen makkelijker zou maken. Ook fort Eben-Emael (B) werd die dag aangevallen door de Duitsers door onder andere gebruik te maken van zweefvliegtuigen en parachutisten. Door deze “verassingsaanval” werden de militairen op fort Eben-Emael compleet verast en hierdoor lukte het de Duitsers om al binnen vijftien minuten het fort voor een deel in te nemen.

Bij de slag om Maastricht werden de Duitse troepen geholpen door de Duitse Luftwaffe die hen vanuit de lucht ondersteunden. Het zogenaamde Sturzkampfgeschwader 2 van de Luftwaffe was volop actief rondom Maastricht en ze waren uitgerust met Junkers Ju 87 “Stuka” duik bommenwerpers. Ze waren vertrokken vanaf hun vliegbasis Nörvenich in het Duitsland.

Twee Junkers Ju 87 vliegtuigen gingen deze dag in mei in Zuid-Limburg verloren. Junkers Ju 87 van piloot Werner Herden en boordschutter Helmuth Fisher ging verloren in Maastricht in de wijk Hazendans. Beide bemanningsleden verloren hierbij het leven en resten thans op het Duitse militaire kerkhof in Ysselsteyn.

De andere Junkers Ju 87 werd gevlogen door piloot Wilhelm. Kaiser en boordschutter Erich Unger. Zij maakten (vermoedelijk) een noodlanding in Roosteren naast de brug over de Maas naar het Belgische Maaseik. Wat er zich precies heeft afgespeeld was niet meer te achterhalen maar de boordschutter Erich Unger kwam bij de noodlanding om het leven en piloot Wilhem Kaiser raakte bij de landing gewond en overleefde de crash.

Erich Unger werd geboren op 8 oktober 1919 in Ruppertsgrün, Landkreis Zwickau, Saxony, Germany en werd in eerste instantie begraven op het kerkhof in Maastricht aan de Tongerseweg. Op 13 januari 1949 werd hij herbegraven op het Duitse militaire kerkhof in Ysselsteyn.

Zijn vader was M. Unger en woonde aan de Muhlenstrasse nr.1 in Ruppertsgrün

Volgens verschillende bronnen werd er op zondag 12 mei door vele mensen een bezoek gebracht aan het vliegtuig waarvan de propellerbladen verbogen waren. De plek werd bezocht door onder andere WA Lempens, in 1944 wonend aan de Rode Beek 12 te Susteren.

Onderzoek

Jarenlang was ik zo nu en dan op zoek naar meer informatie over deze vliegtuigcrash in Roosteren naast de brug van Maaseik maar veel informatie was er niet te vinden. Wie ik ook sprak, niemand kon me hier echt iets meer over vertellen. Ik kreeg hierbij hulp van Chrit Peeters en Chrit bracht me in contact met Harry Hermans uit Roosteren.

Harry wist het volgende te vertellen: “Er staat me wel iets bij van een neergestort vliegtuig in de "luien hook" zoals wij dat noemen. De "luien hook" ligt waar de Maas een bocht maakt richting de Spanjerd. Er ligt vlak in de buurt nog een bunker achter het gebouw van de waterwinning.. Rechts langs de bunker naar de Maas toe, kom je vanzelf in de "Luien Hook" terecht. De jongere weet hier niets van, wij gingen daar in onze jonge tijd zwemmen”.

Verder onderzoek heeft sindsdien niet concreets meer opgeleverd. Mochten er lezers zijn die nog iets hierover weten dan hoor ik dat uiteraard heel erg graag.