Buchten vliegtuigcrash op 3 juni 1944

B-24 Liberator crash

In de late avond van 2 juni 1944 vertrokken vanaf het Engelse RAF vliegveld Halesworth B-24 Liberators bommenwerpers van de Amerikaans Luchtmacht. Ze behoorden toe aan het No.847 bomber squadron. Een van deze B-24 bommenwerpers had als serienummer 42-94793 en werd gevlogen door piloot Lt. E. Coker. Het vliegtuig droeg de naam "Jeane" en de tien koppige bemanning bestond uit:

 

piloot Sgt. E.A. Coker

co-piloot Sgt. D.B. Zinke

navigator Sgt. B.Stone

bomrichter Sgt. N.Segal

engineer S/Sgt. A.Thomas

radio operator Sgt. G.Brown

boordschutter Sgt. J.Venter

boordschutter Sgt. C.Snyder

boordschutter Sgt. M.J.Gasperich

boordschutter Sgt. W.E.Mc Gregor

 

Tijdens hun missie naar de Franse stad Creil raakte de B-24 bommenwerper zwaar beschadigd en kon de piloot slechts met moeite terug naar Engeland vliegen. De piloot verwachtte eigenlijk niet veilig te kunnen landen met deze gehavende bommenwerper en gaf zijn bemanning de opdracht om het vliegtuig te verlaten. De bemanning bracht zichzelf in veiligheid met hun parachutes en kwam neer nabij Chipping Ongar in Essex.

Piloot Lt. E.Coker besloot voordat hij de bommenwerper verliet het vliegtuig richting zee te sturen door de automatische piloot aan te zetten. Als laatste sprong hij uit het vliegtuig en doordat hij zijn machine op de automatische piloot had gezet, dacht hij dat de defecte bommenwerper in in zee zou storten. Hij kon toen niet vermoeden hoelang de B-24 Liberator nog door zou vliegen. Bij het neerkomen van de bemanningsleden raakte alleen engineer S/Sgt. A. Thomas gewond. 

En op deze manier ging de gehavende B-24 bommenwerper -zonder bemanning- richting zee en nog veel verder dan dat. Het vliegtuig bereikte uiteindelijk zelfs Nederland en eenmaal boven Zuid-Limburg werd de bommenwerper opgemerkt door een Duitse Heinkel He 219 die gevlogen werd door Lt. Ewald-Werner Hittler en zijn radioman Uffz. Friedhelm Wildschütze (beiden behoorden tot de 3./NJG 1, nachtjagers dus.). Hun vliegtuig was vertrokken vanaf Fliegerhorst Venlo en kwam per toeval de bommenwerper tegen. De bemanningsleden gaven uiteindelijk de B-24 zijn genadeklap waarna het vliegtuig in de lucht explodeerde.

In Buchten verklaarden ooggetuigen het volgende: "een brandend vliegtuig verscheen aan de noordelijke hemel dat in geringe snelheid in een Oost-West koers vloog. Toen het ongeveer boven rivier de Maas vloog, voltrok zich een vrij onverwachte koerswijziging en kwam de machine na een scherpe linkse bocht, met razende snelheid in een steile duikvlucht op het dorp af. Onder donderend geraas naderde het nu in een zee van vlammen gehulde toestel de bebouwde kom, verloor in de lucht reeds diverse brandende onderdelen, passeerde op zeer geringe hoogte het dorpscentrum en sloeg op het kruispunt Oude Baan - Ankersweg en keerweg (aan den Anker) met een enorme klap te pletter. Het op de Zuid-Oost hoek van het kruispunt gelegen woning van de Bruin werd zwaar beschadigd. Een van de motoren viel dwars door de ruiten van een in de haven voor anker liggende schepen. Een tweede motor sloeg op enkele meters westelijk van huize Konings aan de spoorstraat in de grond. Een vleugel kwam enkele kilometers Zuidoost van het dorp Buchten in een weiland terecht. Een van de landingswielen viel met een klap op het erf van boerderij Wackers aan de Panneshofstraat in Holtum. Een deel van de cockpit zou aan de rand van het Limbrichterbos zijn neergekomen."

Onderzoek:

Het is het najaar van 2019 dat ik in contact kwam met Frits Suntjes uit Holtum. Frits had ter nagedachtenis aan 75 jaar bevrijding van Holtum een artikel geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Voor dit artikel had hij gebruikt gemaakt van de boeken "Holtum in sombere dagen" deel 1 & 2 van Bart van den Beek. Frits vertelde me dat van de Amerikaanse bommenwerper een komplete vleugel in een korenveld bij de huidige Ruijs de Beerenbroucklaan neerkwam. Het was een perceel dat toen eigendom was van Ch. Smeets. Er stond een foto in het boek "Holtum in sombere dagen" van een noodverband van het Amerikaans leger dat nabij de vleugel was gevonden.  In het boek "Buchten van toen en nu" van Louis Houden werd ook over deze vliegtuigcrash geschreven. 

Naast hetgene Frits Suntjes me vertelde verwees hij me ook door naar Frits van Cleef (oud gemeentesecretaris) en Wil van Sloun.

In januari 2020 sprak ik in het bejaardenhuis in Born met Wil van Sloun en had ik contact met Frits van Cleef. Beide konden me veel vertellen over de Tweede Wereldoorlog maar wisten me niets nieuws over deze vliegtuigcrash te melden.

 Jarenlang werd vervolgens onderzoek gedaan en aan de rand van het Limbrichterbos gezocht naar mogelijke wrakstukken van de cockpit. Dat leidde tot op heden tot geen enkele concrete aanwijziging dat er nog wrakstukken te vinden zijn.