Margraten vliegtuigcrash 13 mei 1943
Junkers Ju 88
In de nacht van 12 op 13 mei 1944 stegen vanaf het Duitse Fliegerhorst Plantlünne diverse Junkers Ju-88 vliegtuigen op tegen middernacht. Het waren allemaal bemanningen die toebehoorden aan de 5./NJG 3.
Aan boord van Junkers Ju-88 met serienummer 750922 bevinden zich een driekoppige bemanning bestaande uit:
Flugzeugführer Uffz. Jozef Polzer 24 jaar
Beobachter Ogfr. Hans Klünder 21 jaar
Bordschütze Gfr. Hans Becker 19 jaar
In die nacht vliegen zes Engelse Mosquito’s jachtvliegtuigen door het luchtruim nabij Hasselt om het luchtruim te beschermen. Deze Engelse jachtvlieger behoren tot No.239 Squadron. In een van deze jachtvliegtuig, de Mosquito met serienummer W 4092 vliegen, Flight Officer Vivian Bridges (piloot) en Flight Sergeant Donald Webb (boordschutter). Ze zijn om 23:10 uur opgestegen van vliegveld RAF West Raynhamen en ze zijn al bijna anderhalf uur in de lucht als ze ineens op een afstand van enkele kilometer meerder Duitse vliegtuigen waarnemen.
Uit het operations book van het No.239 Squadron valt op te maken dat ze de achtervolging inzetten en dat ze na 12 minuten de vliegtuigen benaderen op een afstand van 400 meter. Bridges en Webb benaderen de Junkers Ju 88 op een afstand van 100 meter. Het Duitse vliegtuig heeft hun niet zien aankomen en geeft geen enkel verzet. De Engelse piloten openen voor 4 seconden hun boordwapens en zien dan een ontploffing in de cockpit. Het vijandelijke vliegtuig kunnen ze duidelijk identificeren als een Junkers Ju 88. Het Duitse vliegtuig stort brandend naar beneden en ontploft in de lucht. Bij hun landing terug op de basis om 01:50 uur claimen ze de door hun neergeschoten Ju 88. Deze overwinning is ook officieel op hun beider naam gezet.
De drie Duitse jonge mannen waren volkomen verrast en kansloos en hebben geen enkel schot terug kunnen vuren op het Mosquito jachtvliegtuig. Hun vliegtuig was door de boordwapens in brand geschoten waarbij een explosie in de cockpit te zien was. De Junkers Ju-88stort neer in een fruitweide gelegen aan de Broenshemweg.
Piloot Jozef Polzer was vermoedelijk op slag dood en kon de bemanning niet meer redden. Hans Klünder en Hans Becker konden zich nog met de parachute in veiligheid brengen voordat de Ju 88 ontplofte. Echter raakte ze beide hierbij zwaar gewond en werden snel naar het veldhospitaal gebracht in Aken. Hans Klünder overleed aan zijn verwondingen en Hans Becker heeft al enigste de crash overleefd.
Hans Klünder werd begraven op het kerkhof in Bresegard nabij Eldena.
Piloot Jozef Plozer kreeg zijn graf aan het German military cemetery Tongerenseweg Maastricht en heeft later zijn laatste rustplaats gekregen in Ysselsteyn. Op 21 januari 1949 is hij herbegraven. Hij was geboren op 11 januari 1920. Hij was getrouwd met Lydia Polzer uit Saarlouis
Onderzoek:
Tijdens een van mijn onderzoeken in 2020 kwam ik een proces-verbaal tegen van de Burgemeester van Margraten. Het is een proces-Verbaal van 15 mei 1944. Waarin het volgende staat te lezen:
“Op 13 mei 1944- 0:45 uur is in de gemeente Margraten in een boomgaard gelegen + 400 meter ten Zuiden van de Rijksweg en + 200 meter ten Oosten van de Sannenderweg, toebehorende aan W. Lemmerlijn alhier, een vliegmachine neergestort, het welk later bleek te zijn een gevechtstoestel van Duitse Nationaliteit. 1 piloot verongelukt. Aan fruitbomen en grasland is schade aangebracht. Het sein luchtalarm werd gegeven te 0:50 uur en het sein luchtalarm geëindigd te 2.13 uur. Deze melding is telefonisch doorgegeven aan de Rijksinspectie Luchtbescherming te ’s-Gravenhage, aan den Polizei-Offisier beim Beauftragten in Maastricht en aan Ortscommandant te Maasticht.’
Verder onderzoek via de Studie Groep Luchtoorlog waarvan ik lid ben leerde mij dat er op 13 mei een Duitse Junkers Ju-88 in vermoedelijk in Hoogcruts was neergestort. Verder waren er geen andere vliegtuigen die dag in Limburg neergestort. Hoogcruts is in de buurt van Margraten en dus zou dit ook het toestel kunnen zijn van wat uit de Studie Groep Luchtoorlog naar voren kwam.
Een tijdje lang werk ik niet aan dit onderzoek en in 2022 pak ik de draad weer op. Via oude kaarten en huidige kaarten ga ik op zoek naar de locatie die beschreven is in de brief van de burgermeester van Margraten en of er nog familie leeft van Dhr. Lemmerlijn.
De eerste keuze voor een mogelijke crashplek wordt opgevraagd bij het Kadaster en dat perceel is eigendom van Eduard Faarts uit Sint Geertruid. Ik schrijf hem een brief in februari 2022 en een paar dagen later belt zijn vrouw me op. Ze hebben het perceel gepacht aan de broers Conjarts uit Margraten en brengt me in contact met een van de boers. Via hun krijg ik toestemming voor een bodemonderzoek. Mevrouw Faarts verteld me verder dat hun famile vermoed dat de betere locatie wellicht nog iets meer richting de Bannenderweg kan zijn omdat daar vroeger een fruitweide was van familie Lemmerlijn zoals in de brief van de burgermeester vermeld stond.
Dus wederom een opvraag in het kadaster van het naastgelegen perceel opgevraagd en dat bleek eigendom van Alice Lemmerlijn. Alice is de dochter van W. Lemmerlijn waarover de burgemeester in zijn brief in 1943 schreef.
In april 2022 schreef ik een brief naar Alice Lemmerlijn welke vrij snel door haar werd beantwoord met een positeive noot. Ik krijg van haar toestemming om het perceel te onderzoeken op vliegtuigresten volgens de gemaakte afspraken.
Met de goedkeuring op zak en de gemaakte afspraken kon ik aan de slag met het bodemonderzoek op de percelen. Over een groot gedeelte vond ik wrakresten van aluminium die in een redelijke slechte staat waren. Slechts enkele stukken waren bruikbaar. In de loop van 2022 heb ik nog een aantal keren bodemonderzoek kunnen doen, waarbij diverse stukjes van de Ju 88 gevonden werden. De locatie in margraten is dus 100% zeker de crashplaats van de Ju 88 met serienummer 750922
Gevonden wrakresten
Auer Sauerstoffventil Fl30511 Ju 88 A-4 cockpit left hand side, Zie technische tekening hiernaast
Technische tekeningen van Ju 88 cockpit linker hand zijde met hierin deze Sauerstoffventil
Wrakdeel met cijfers 88 503, waarbij 88 verwijst naar een Junkers Ju 88. 503 is een code van de vleugel van de Ju 88
Diverse gevonden wrakdeeltjes